تاثير سيگار روي جنين | اثرات سيگار کشيدن مادر و پدر روي جنين

عوارض سيگار در بارداري

تحقيقات راجع به تاثير سيگار بر جنين نشان مي دهد که حرکات تنفسي و رشد بالندگي ريه جنين در مادران سيگاري با تاخير صورت مي گيرد. مادران سيگاري  آسيب هايي عميق به بافت ريه و به خصوص مغز جنين وارد مي کنند. اين عمل سبب مي شود درصد به وجود آمدن شکاف لب و همچنين معلوليت بسيار بالا رود. از ديگر آسيب هايي که سيگار در دوران بارداري ايجاد مي کند معلوليت هاي متفاوت نوزادان است. از هر پنج نوزادي که مادران سيگاري داشته اند يک نفر وزن بسيار کم و نامناسبي هنگام تولد خواهد داشت. حتي در اين جور مواقع  خطر تولد نوزاد مرده نيز بسيار زياد مي شود.

اثرات جانبي سيگار کشيدن در دوران بارداري

بسياري از مواد شيميايي مضر موجود در دود تنباکو بر رشد جنين و به طور دقيق‌تر بر روي روند تقسيم‌هاي سلولي تاثير مي‌گذارد که در نتيجه آن مشکلات مغزي، قلبي عروقي، مسائل تنفسي و وزن کم نوزاد هنگام تولد ايجاد مي‌شود. نيکوتين همچنين جريان خون در رگ‌هاي خوني جنين را محدود مي‌کند.
ديگر اثرات سيگار کشيدن در دوران بارداري شامل موارد زير است:
 

  • آسيب به جفت
  • سطح پايين اکسيژن
  • افزايش ضربان قلب جنين
  • زايمان زودرس
  • احتمال تولد نوزاد مرده
  • معلوليت‌هاي مادرزادي مانند شکاف کام
  • سندرم مرگ ناگهاني نوزاد

منوکسيد کربن موجود در دود سيگار ميزان اکسيژني را که جنين براي رشد خود دريافت مي کند کاهش داده و نيکوتين، جريان خون را به جنين تقليل مي دهد. بنابراين زناني که سيگار مي کشند به طور فزاينده اي در معرض به دنيا آوردن نوزاداني کم وزن هستند که به معناي مشکلات پزشکي بيشتري براي نوزاد است. انتظار مي رود نوزادان مادران سيگاري به طور متوسط 250 گرم کمتر از نوزادان مادران غير سيگاري وزن داشته باشند. تفاوت دقيق در وزن تولد بستگي به مقدار سيگاري دارد که مادر مي کشد. علاوه بر وزن کم هنگام تولد، سيگار کشيدن در دوران بارداري با خطر بيشتر زايمان زودرس، سقط جنين، جفت سر راهي، جدا شدن زودرس جفت، پاره شدن زودرس پرده آمنيوتيک و حتي سندرم مرگ ناگهاني نوزاد (SIDS) پس از تولد نوزاد همراه است.

همسر سيگاري، مقصر بارداري ناموفق

اصلا مهم نيست يک سيگاري چقدر تلاش مي‌کند دود سيگار را از شما دور نگهدارد شما و جنين در شکمتان همچنان در معرض سموم مضر قرار داريد. باز کردن درها و پنجره ها يا سيگار کشيدن در يک اتاق ديگر شما را از اين مواد سمي ايمن نگه نمي‌دارد. بهترين راه اين است که فرد سيگاري، آن را ترک کند. در اين حالت انگار اين شما هستيد که سيگار را ترک کرده‌ايد.

حاملگي خارج از رحم  Ectopic pregnancy

براساس تحقيقات منتشر شده در مجله PLoS One نيکوتين مي تواند منجر به انقباض لوله هاي فالوپي* fallopian tubes شود.اين انقباضات مي توانند مانع انتقال جنين شوند که نتيجه احتمالي اين رويداد حاملگي خارج رحم است. اتفاق زماني رخ مي دهد که يک تخمک بارور شده خارج از رحم ، يا در لوله فالوپ و يا در شکم، کاشته مي شود. در اين وضعيت جنين بايد برداشته شود تا از بروز مشکلات تهديد کننده براي مادر جلوگيري شود.

لوله رحم يا لوله فالوپ Fallopian tube :بخشي از دستگاه تناسلي زنانه است. اين عضو دو لوله ساده است که در دو طرف انتهاي فوقاني رحم قرار دارند. انتهاي اين لوله از طرف تخمدان باز است. تخمک پس از تخمک‌گذاري و خروج از تخمدان از طريق لوله‌هاي فالوپ وارد رحم مي‌شود.

به خاطر فرزند آينده‌تان سيگار نکشيد، از مصرف الکل خودداري کنيد و به خاطر ? نفر غذا بخوريد: خودتان، نوزاد آينده و همسرتان.سعي کنيد خانمتان را نيز متقاعد کنيد که سبک زندگي سالم شما را دنبال کند. در حالي که بشر مدت‌ها است که مي‌داند اين مواد سمي مي‌توانند قدرت باروري مرد را تخريب کنند، اما باور عموم اين بود که سلامت جنين بعد از بارداري فقط به مادر مربوط مي‌شود. معلوم شده است که عادت‌هاي سلامتي پدر و مادر مي‌تواند نه تنها بر احتمال باردارشدن، بلکه بر احتمال سقط جنين، نقص مادرزادي و سرطان دوران کودکي تاثير گذار باشد. تحقيقات جديد تاييد مي‌کند که مشکلات پزشکي بالقوه زاد و ولد مي‌تواند از طريق اسپرم پدر کاملاً به تخمک منتقل شود.درواقع، يافته‌ها نشان مي‌دهند مرداني که در آرزوي فرزند سالمي هستند بايد مانند يک خانم باردار شروع به تفکر کنند. هرچند هشدار‌هاي مربوط به بارداري روي برچسب شراب‌ها و پاکت‌هاي سيگار فقط زنان را مورد خطاب قرار مي‌دهند، بارداري سالم نيازمند کار گروهي است که در آن سلامت پدر خانواده نيز قبل از بارداري مهم است.

مادران سيگاري در طول دوره بارداري خود  تغييرات نا به هنجاري بر روي وضعيت سلامتي جنين وارد مي کنند. تصاوير و فيلمهاي به دست آمده از جنين ها نشان دهنده تغييرات محسوس در حرکات دهان و  دست جنين مي باشد. ميزان استرس و همچنين افسردگي که طبق حرکات جنين کشف شده نيز در مادران سيگاري بسيار بالاتر مي باشد.

تحقيقات نشان مي دهد که حرکات تنفسي و رشد بالندگي ريه جنين در مادران سيگاري با تاخير صورت مي گيرد. مادران سيگاري  آسيب هايي عميق به بافت ريه و به خصوص مغز جنين وارد مي کنند. اين عمل سبب مي شود درصد به وجود آمدن شکاف لب و همچنين معلوليت بسيار بالا رود. از ديگر آسيب هايي که سيگار در دوران بارداري ايجاد مي کند معلوليت هاي متفاوت نوزادان است.

بر اساس آمار سازمان بهداشت جهاني، اکثر زنان باردار افسرده، دخانيات مصرف مي‌کنند و با روند اشتباهي که انتخاب کرده‌اند، بيشتر به جنين خود آسيب مي‌زنند؛ اين در حاليست که آمار زنان افسرده و دچار اختلالات رواني روز به روز در حال افزايش است. بر اساس اعداد و ارقام موجود، شمار زنان افسرده از سال 2002 تا 2012، حدود سه درصد افزايش داشته که بعد سال 2012 نيز روند صعودي طي کرده است. آمار همچنين نشان داده است، آمريکا بيشترين تعداد زنان افسرده را دارد که همين محرکي براي استفاده بيشتر از دخانيات است.
پژوهشگران ايالات متحده آمريکا دريافتند که ابتلاي 38 درصد از کودکان 8 تا 15 ساله به اختلال بيش‌فعالي در اين کشور ممکن است ناشي از کشيدن سيگار توسط مادران باشد.
نتايج يک تحقيق جديد نشان مي‌دهد که سيگار کشيدن مادران باردار مهم‌ترين و خطرناک‌ترين فاکتور سندرم مرگ ناگهاني نوزاد است که به تلف شدن کودک در داخل رحم مادر منجر مي‌شود؛ آمارها نشان مي‌دهد که سندروم مرگ ناگهاني نوزاد سومين عامل اصلي مرگ و مير نوزادان در آمريکاست.