روتین روزانه مراقبت از پوست; برنامه کامل مراقبت از پوست

 برای داشتن پوست خوب،  نیاز به کمی وقت گذاشتن برای آن داریم. دوست گران قیمتی که باید در همه دوران زندگی به خوبی و با دقت از آن نگهداری کنیم . به این ترتیب و با انجام دادن مراقبت های روزانه ، شما برنامه دوره ای و روتینی برای پوستتان تعریف می کنید که به شادابی و سلامتی پوست چهره شما کمک می کند . ناگفته نماند که روتین های مراقبتی پوست فقط مختص به صورت نیستند  و برای بدن ، دست ها  و پاها  هم بهتر است برنامه های منظم مراقبتی داشته باشیم . دقت داشته باشید که با این روش مراقب از پوست نیاز به هزینه های زیاد نیست و فقط با برنامه ریزی و انجام منظم این روش ها پوست صورتتان حال خوبی خواهد  داشت. این نکته را در نظر داشته باشید که تنها با داشتن ژن خوب ، صاحب پوست خوب نمی شوید و باید با نگهداری و مراقبت پوستتان را حفظ کنید.

هدف از روال مراقبتی پوست یا همان روتین پوست این است که پوست خود را در بهترین حالت خود نگهداری کنید و عیب های آن را کمتر در معرض دید قرار دهید. کریستینا هالی (Kristina Holey) متخصص مراقبت از مو در سان فرانسیسکو می گوید: کارهایی که برای مراقبت از زیبایی برای خود انجام می دهید موجب می شود که از درون نیز تغییر کنید. با توجه به افزایش سن، پوست شما نیاز دارد تا رسیدگی بیشتری به آن شود و این کار نیازمند صبر و حوصله است. راهکارهای زیادی برای جوانسازی پوست صورت وجود دارند که با کمی وقت می توانید آن ها را انجام دهید.

روتین های روزانه مراقبت از پوست

قدم اول: جنس پوستتان را بشناسید

با تشخیص جنس پوستتان شروع کنید. سپس خواهید دانست که چگونه از آن مراقبت کنید.

پوست خشک، پوست پوست، زبر و زمخت است.

پوست چرب، براق و روغنی است و منفذهای بزرگی دارد.
پوست ترکیبی یا مختلط یا T شکل، در برخی نقاط (گونه ها) خشک و در بقیه نقاط (پیشانی،بینی و چانه) چرب است.
پوست حساس پس از استفاده کردن لوازم آرایش یا فرآورده های دیگر ممکن است سوزش، سوختگی یا خارش داشته باشد.
پوست معمولی ،یکدست، صاف و در برابر حساسیت مقاوم است.
 

قدم دوم: پاک کننده مناسب پوست خود را پیدا کنید

یک شوینده و یا میسلار واتر مناسب ، پوست شما را از کثیفی و ناخالصی ها (و حتی آرایش) پاک می کند بدون اینکه چربی طبیعی پوست از بین برود و در پوستتان احساس کشیدگی و خشکی کنید.اگر میکاپ دارید بهتر است از تکنیک دابل کلینزینگ استفاده کنید. (دابل کلینزینگ یا  شستشوی دوگانه به این شکل می باشد که اول با یک روغن ، بالم آرایش پاک کن یا شیرپاک کن ابتدا میکاپ را پاک می کنید؛ روغن پاک کننده آرایش ، میکاپ را براحتی در خودش حل می کند بدون اینکه به پوستتان فشاری وارد کنید بنابراین می تواند بهترین انتخاب برای پوست خشک باشد . پس از این مرحله با یک شوینده مناسب یا با فوم شستشو صورتتان را از روغن پاک می کنید و آبکشی می کنید) . این مرحله را  هم می توانید با دست انجام دهید هم با فیس براش . یادتان نرود که چشم هایتان را باید با شوینده مخصوص چشم شستشو دهید.

قدم سوم: کرم ضد آفتاب بزنید

یکی از مهم ترین بخش های روتین روزانه استفاده از کرم های ضد آفتاب برای پوست های مختلف است. در استفاده از کرم ضد آفتاب حسابی دست و دل باز باشید و اصلا خساست به خرج ندهید .کرم ضد آفتاب را همیشه همراهتان داشته باشید و در فاصله های زمانی در طول روز ، هر ۲ الی۳ ساعت یک بار تمدید کنید.

قدم چهارم: استفاده از مرطوب کننده یا آبرسان

ممکن است فکر کنید چون جوان هستید یا پوست بی نقص یا خیلی چربی دارید پس نیاز به مرطوب کننده ندارید اما بهتر است بدانید که همه انواع پوست هر روز به یک مرطوب کننده مناسب نیاز دارند ، چرا که به طور طبیعی توانایی حفظ رطوبت پوست  با افزایش سن و همچنین فعالیت های روزانه از جمله شستشوی روزانه کاهش می یابد.

اساسی ترین کار یک مرطوب کننده ( Moisturizer ) ، آبرسانی و نرم کردن پوست است. اساساً ، مرطوب کننده ها مانع از دست رفتن رطوبت  از طریق لایه های بیرونی و همچنین چربی طبیعی پوست می شوند. اگر پوست به شدت دهیدراته ای دارید می توانید ابتدا از آبرسان ( Hydration cream ) و سپس از مرطوب کننده استفاده کنید. بعضی از مرطوب کننده ها حاوی آبرسان نیز هستند پس این کرم ها انتخاب های بهتری هستند.

قدم پنجم: استفاده از کرم دور چشم 

ستفاده از سرم برای تغذیه پوست بسیار لازم است و باعث می شود مواد مغذی برای شادابی و جوانی پوست به سلول های پوست برسد. در این مرحله بسته به نوع پوست و نیاز آن، از کرم یا سرم دور چشم مناسب پوست استفاده کنید. به طور مثال برای سن بالای ۲۵ سال، محصولات ضد چروک و سفت کننده پوست استفاده شود، برای شفافیت پوست از سرم ویتامین c یا برای پوست های چرب از ضد جوش استفاده کنید. 

استفاده از سرم کاملا اختیاری است. اگر پوستتان به هیچ سرمی نیاز ندارد می توانید از آن صرف نظر کنید.

بعد از استفاده از سرم باید مدتی صبر کنید تا سرم کاملا جذب پوست شود. (به صورتتان دست بزنید اگر خیس بود کمی صبر کنید تا خشک شود و اگر خیس نبود مرحله بعد را انجام دهید.) 
پوست اطراف چشم بسیار ظریف و حساس بوده و به همین دلیل همیشه توصیه می شود که استفاده از کرم دور چشم را جدی بگیرید.
برای سن بالای ۲۵ سال از کرم دور چشم ضد چروک و برای قبل از ۲۵ سال از کرم های رطوبت رسان، ضد پف و تیرگی استفاده کنید. 
با انگشت حلقه مقدار کمی از کرم دور چشمتان بردارید روی استخوان گونه و بالای پلک را به صورت ضربه ای و به حالت رفت و برگشت کرم دور چشم بزنید.

سایر نکات مراقبتی روزانه پوست :

  • سیگار نکشید که می تواند پوست شما را پیر کرده و آن را زرد و خشک کند.
  • مرتب ورزش کنید .
  • با آرایش نخوابید
  • غذاهای سرخ کرده را به حد اقل برسانید
 با انجام مراقبت های روزانه پوستی دیگر پوستی جوان و شاداب و برای شما آرزو نخواهد بود. رعایت همین نکات ساده و ابتدایی میتواند زیبایی و سلامت پوست شمار را تحسین برانگیز کند.