علت لک هاي روي صورت | انواع مختلف لک هاي روي صورت را بشناسيد

لک‌ها چرا و چطور روي پوست ظاهر مي‌شوند

رنگ‌ پذيري پوست به هموگلوبين ، کاروتنوئيد و ملانوسيت‌ها بستگي دارد و بيشترين تاثير را ملانين بر رنگ پوست مي‌گذارد. تغييرات رنگ پوست به 2 شکل است ، يا رنگ ذاتي و ژنتيکي است يا اکتسابي که در اثر مواجهه با نور خورشيد بروز مي‌کند. در نواحي مختلف بدن چون تراکم ملانوسيت‌ها يا سلول‌هاي حاوي ملانين تفاوت دارد ، رنگ پوست ممکن است متفاوت باشد. در اثر تحريکات دروني و بيروني و افزايش سلول‌هاي رنگ‌‌ساز ، لک‌هاي پوستي ظاهر مي‌شود. عوامل مختلفي در اين بين نقش دارد که از آن جمله مي‌توان به اختلالات ژنتيکي ، عفونت‌هاي موضعي ، داروها ، مواد‌ شيميايي ، تغذيه و سوء تغذيه ، بدخيمي‌هاي پوستي ، اختلال‌هاي هورموني ، بارداري و… اشاره کرد.

ملاسما يا لک حاملگي

ملاسما يکي از شايع ترين علل ايجاد لک صورت است و اغلب در خانم هاي مراجعه کننده براي درمان لک صورت ديده مي شود که يک لک اکتسابي قهوه اي رنگ است که به صورت آهسته به وجود مي آيد. به دليل اينکه اين لک ها بيشتر در زنان حامله ظاهر مي شود يا عود مي کند، به لک هاي حاملگي شهرت دارد، ولي مي تواند در خانم هاي مجرد و به ندرت در مردان نيز ديده شود. اين لک ها بيشتر در گونه ها، پيشاني و چانه ديده مي شود و در افراد سبزه مشخص است. تيرگي يا لک پوست معمولا پس از زايمان ناپديد مي شود، اما ممکن است براي ماه ها يا سال ها باقي بماند. اين نوع لک صورت ممکن است بدون علت مشخص يا به صورت خانوادگي، مخصوصا در افرادي که حتي در تماس با نور آفتاب خفيف تيره مي شوند، ديده شود.

درمان لک قهوه اي پوست با ضد لک هاي گياهي و خانگي

يک نقطه قهوه اي روي صورت شما ممکن است به سختي قابل تشخيص باشد، اما اگر چند تا از اين لک ها را داشته باشيد چه مي شود؟اگر لکه هاي قهوه اي داريد، بدانيد که تنها نيستيد , نقطه سياه يا لکه قهوه اي پوست نيز شايع است .لکه هاي قهوه اي پوست که مزاحم زيبايي چهره هستند بايد درمان شوند.لکه هاي قهوه اي پوست.

لکه هاي کبدي چه هستند

لکه هاي کبدي از نظر پزشکي به بيماري “LENTIGO” يا لکه هاي پيري معروف است.

لکه هاي قهوه اي روشن يا تيره اي که روي صورت يا پشت دست ها ظاهر مي شوند و شبيه کک و مک بزرگ است که اندازه آنها شايد به ?/? سانتيمتر هم برسد.

لکه هاي کبدي بيشتر در چه افرادي پديدار مي شود

اين لکه ها بيشتر در افراد مسن و ميانسال و افرادي که رژيم غذايي ناسالم داشته اند،

افراد الکلي و افرادي که بيشتر در معرض آفتاب بوده اند ظاهر مي شود

دليل بروز لکه هاي کبدي چيست

اين لکه ها در اثر تغذيه اشتباه، مصرف روغن هاي ناسالم و گاها برخورد نور خورشيد با پوست و تغيير رنگ سلول هاي اپيدرمي پوست به وجود مي آيند. راديکال هاي آزاد سلول اوليه اپيدرم را تخريب کرده و تخريب DNA مثل بازي دومينو ، پشت سرهم ادامه مي يابد.


کک مک يا فرکل (FRECKLE)

کک و مک بيشتر در افراد با پوست روشن، موهاي قرمز يا بلوند و چشمان آبي ديده مي شود. از سن پنج سالگي شروع مي شود که به صورت لک هاي کوچک قهوه اي روشن، در مناطق باز بدن مثل صورت، شانه و پشت ديده مي شود. در تابستان تعداد، اندازه و عمق اين لک ها افزايش مي يابد و در زمستان کوچک تر، روشن تر و کمتر مي شوند. در افراد مبتلا به فرکل، شيوع خال هاي بدن افزايش مي يابد. کک مک هايي که در سنين پايين شروع مي شود و در زمستان هم باقي مي ماند، بايستي حتما توسط پزشک متخصص پوست بررسي گردد.

ويتيليگو

مي تواند با نقاط کم رنگ بر روي پوست شما ظاهر شوند که بعد از گذشت زمان به تمام بدن شما گسترش مي يابد. ظاهر ناخوشايند زيبايي شناختي آن مي تواند باعث ايجاد مشکلات روحي در فردي شود که به آن مبتلاست. التهاب پوست يا عفونت که سبب آسيب به ملانين ها مي شود براي مثال، اين مورد مربوط به درماتيت سائبوري مي باشد. بعد از 40 سالگي، لکه هاي قهوه اي ظاهر مي شود دليلش مشخص نيست، اما معتقد هستند که به علت در معرض تابش آفتاب بودن در طول سالهاي زياد ايجاد مي شوند.

لکه‌هاي ناشي از سو تغذيه

اگر تغذيه فرد درست نباشد و با کمبود انواع ويتامين ها روبرو شود معمولا دچار لکه هاي روي پوست مي شود.

لکه‌هاي ناشي از افزايش سن

معمولا با بالا رفتن سن و قرار گرفتن زير نور آفتاب لکه هاي روي صورت و دست ايجاد مي شن.
 

لکه‌هاي پوستي مادرزادي

لکه هاي مادرزادي هميشه تيره نيستن و معمولا روشن تر از رنگ پوست فرد هستن. نکته خوبي که وجود داره اينه که اين لکه ها پيشرفت نمي کنن.
 

بروز لکه‌هاي در اثر بيماري

در اثر بيماري‌هايي مثل آسم، نارسايي کبدي و کليوي، تيرگي منتشر پوست براي ? تا ? روز وجود داره. همچنين در روماتيسم و نارسايي کليه و سيروز کبدي و بعضي بيماري‌هاي ديگر، تيرگي گسترده پوست ديده مي‌شه.

داروهايي که باعث ايجاد لکه ها تيره روي صورت مي شوند

برخي از داروها مي توانند بدون حضور نور خورشيد، باعث ايجاد لکه ها تيره روي صورت شوند. استفاده از اين داروها در درمان ساير بيماري هاي زمينه اي، باعث ايجاد لکه هاي تيره در هر منطقه از پوست مي شود. اين داروها عبارتند از:

  • استروژن ها: اين هورمون در درمان اختلالات هورموني در زنان به خصوص در قرص هاي ضد بارداري يا در درمان عوارض بعد از يائسگي استفاده مي شود. آنها در قالب قرص ، تزريق، ايمپلنت يا پد در دسترس هستند.
  • تتراسيکلين ها: اين آنتي بيوتيک ها در درمان عفونت هاي پوستي مانند آکنه يا روزاسه استفاده مي شوند.
  • آميودارون: اين داروها در درمان بسياري از مشکلات قلبي، از جمله فشار خون بالا استفاده مي شوند.
  • فينتوئين: پزشکان معمولا از فينيتوئين براي غلبه بر تشنج در افراد مبتلا به صرع استفاده مي کنند. استفاده از اين دارو مي تواند باعث ايجاد لکه هاي تيره روي پوست شود.
  • فنوتيازين ها: اين ماده دارو نيست بلکه  ترکيب موجود در داروهاي مورد استفاده در درمان روان پريشي مي باشد. از آن در برخي از آنتي هيستامين ها نيز استفاده مي شود.
  • سولفوناميد ها: اين ماده يک ماده شيميايي است که در داروهاي ضد ميکروبي و ديورتيک يافت مي شود