علت پوست پوست شدن کنار ناخن | پوسته شدن اطراف ناخن در کودکان

پوسته شدن و شاخي شدن پوست کنار و اطراف ناخن ها، مي تواند نشانه کمبود مواد مغذي در بدن باشد و يا به دليل کار کردن زياد با مواد شوينده خشن اتفاق بيفتد. اين مشکل علاوه بر دردي که ممکن است ايجاد کند (گاهي ممکن است اين شاخي شدن و پوسته ها از گوشت کنار ناخن جدا شود و باعث درد و خونريزي گردد)، مي تواند زيبايي دست ها را کاهش دهد که مسلما خيلي از خانم ها نگران اين موضوع هم هستند.
دکتر متخصص پوست و مو گفت: ريشه ريشه شدن پوست اطراف ناخن‌ها  اتفاقي است که به علت ضربه‌هاي مکرر به دست در اثر استفاده زياد از دستان، کساني‌که کارهاي منزل را انجام مي‌دهند مانند خانم‌هاي خانه‌دار، يا مشاغلي چون آرايشگري، آشپزي يا شغل‌هايي که دست در معرض شست‌وشوي زياد باشد ديده مي‌شود که پوست دچار خشکي شده و در نتيجه ريش‌ريش مي‌شود. به طور معمول بيماري‌هاي خوني و کمبود ويتامين يا کلسيم علتي براي ايجاد اين عارضه نيست و در هر طيف سني (کودک و نوجوان) افرادي‌که پوست خشک دارند يا شست‌وشوي مکرر انجام مي‌دهند ديده مي‌شود. از کندن ضايعات کنار ناخن خودداري کنند چرا که همراه آن قسمتي از بافت زنده پوست هم کنده مي‌شود که قاعدتاً زمينه ورود ميکروب و ايجاد عفونت را فراهم مي‌کند.

التهاب پوست اطراف ناخن در کودکان

اين مشکل در ناخن کودکان به ندرت ديده مي شود. در صورتي که به اين مشکل توجه نکنيد با عوارضي مانند التهاب ناخن، عفونت و قارچ پا و دست در پوست اطراف ناخن مواجه مي شويد. بهترين کاري براي درمان اين مشکل، مالش پوست نواحي اطراف ناخن با استفاده از پمادهاي چرب کننده و مرطوب کننده مناسب پوست است تا از خشکي بيش از اندازه آنها پيشگيري شود.
قطعا شما درماه هاي سرد سال بيشتر با ريش ريش شدن ناخن ها مواجه هستيد. درماه هاي زمستان پوست اطراف ناخن هاي شما سريعترخشک مي شود. موارد ديگري که باعث خشک شدن پوست شما مي شود هواي سرد زمستاني،افزايش يا غوطه ور بودن مواد شيمايي موجود درآب که ميتواند باعث تشديد ريش ريش شدن ناخن ها شود. اين حالت بيشتر در افرادي ديده مي شود که در مشاغلي کار مي کنند که با آب سر و کار دارد و بر اثر تماس با آب بافت شاخي پوست دور ناخن و حاشيه ناخن بر اثر خيس و خشک شدن به تدريج شکستگي پيدا مي کند و حالت مذکور ايجاد مي شود.

روش هاي درمان و رفع پوسته پوسته شدن اطراف ناخن

ويتامين E بيشتري مصرف کنيد

کمبود ويتامين E يکي از رايج ترين دلايل کنده شدن پوست اطراف ناخن است .ويتامين E براي سلامت بدن بسيار ضروري است و نقش بسيار موثري در حفظ رطوبت پوست و خود ناخن ها دارد .علاوه بر اين ، ويتامين E نوعي آنتي اکسيدان قوي است و در بسياري از محصولات بهداشتي مرتبط با سلامت پوست مورد استفاده قرار مي گيرد.استفاده منظم از ويتامن E مي تواند بسياري از مشکلات پوستي مانند چين و چروک زودرس پوست ، برخي از لک هاي پوستي ، تيره شدن پوست ، ترک خوردن پوست و کنده شدن پوست اطراف ناخن را درمان کند.

نقش ويتامين A
ويتامين A آنتي اکسيداني است که مسئوليت نگهداري پوست، التيام زخم، رشد مجدد پوست و سلامت سيستم ايمني را به عهده دارد. ويتامين A به دو شکل وجود دارد: بتا کاروتن و ويتامين A فعال. ويتامين A فعال که به آن رتينول هم مي‌گويند، در غذاهاي حيواني وجود داشته و بدن مستقيما از آن استفاده مي‌کند و نيازي نيست اول تبديل شود. از سويي ديگر، کاروتنوئيدهايي مانند بتاکاروتن در ميوه‌ها و سبزي‌ها وجود دارند. کاروتنوئيدها بعد از گوارش غذا به رتينول تبديل مي‌شوند.

ويتامين B3 يا نياسين

نياسين يا ويتامين B3 ويتامين مهمي براي سلامت پوست است. کمبود شديد ويتامين B3 مي‌تواند منجر به بيماري پوستي به نام پلاگر شود. علائم بيماري پلاگر شامل التهاب پوست، فلسي شدن و درناک شدن پوست و ترک پوست مي‌شود. پوست به مرور زمان با ترک خوردن مي‌تواند پوسته شود، خونريزي کند و يا تيره و سفت شود. همچنين ممکن است لب‌ها و زبان‌تان نيز پوسته شود. پلاگر اوليه معمولا نتيجه‌ي رژيم غذايي است که هم از نظر نياسين و هم از جهت تريپتوفان کمبود دارد. هر چند پلاگر اغلب در اثر رژيم غذايي نادرست بوجود مي‌آيد اما پلاگر ثانويه نتيجه‌ي استفاده نکردن از نياسين کافي در رژيم غذايي است که مي‌تواند به دليل اسهال‌هاي طولاني مدت، الکليسم، بيماري هارت ناپ، سندرم کارسينوئيد و داروهاي گوناگوني چون ايزونيازيد بوجود بيايد. پلاگر مي‌تواند برانگيزاننده‌ي زوال عقل و درماتيت نيز باشد. معمولا مصرف مکمل نياسين، موثرترين روش بازيابي ذخاير ويتامين B3 در بدن است. رژيم غذايي سرشار از نياسين شامل ماهي تن، مرغ، سالمون، گوشت بره، بوقلمون، ساردين، نخود سبز، مارچوبه، بروکلي، سبزيجات کلمي، اسفناج، بادمجان، تمشک سياه و کدو حلوايي مي‌شود.
 استفاده از کرم‌هاي مرطوب کننده

براي آنکه در درجه اول ناخن هايتان ريشه ريشه نشوند هر روز اطراف ناخن ها را مرطوب کنيد. به جاي آن که تنها  پس از مانيکور کردن اين کار را انجام دهيد اين کار را به صورت يک عادت براي خود درآوريد لوسيون مخصوص دست را به گوشت اطراف ناخنها بماليد تا بافت آن ها نرم بماند براي آن که احساس بهتري از اين کار پيدا کنيد. مرطوب کننده را روي ظروف آب گرمي قرار دهيد تا گرم شود. هر بار که از اين مرطوب کننده ها به دست ها مي ماليد. وقتي را هم صرف ماليدن مرطوب کننده به اطراف ناخنها نماييد.
درصورتي که اطراف ناخن شما قرمز يا متورم شد و يا چرک کرد ناخن شما عفونت کرده است. براي درمان باکتري پارونيشيا paronychia شما مي توانيد با قراردادن ناخن هاي خود درآب گرم ? يا ? بار در يک روز آن را  درمان کنيد. درصورتي که بعد از چند روز عفونت بهبود نيافت براي بهبودي به پزشک مراجعه کنيد. او با تجويز آنتي بيوتيک باعث درمان شما مي شود. درصورتي که عفونت باعث ايجاد تورم شود و چرک کند پزشک توصيه مي کند که ناحيه عفوني را مرطوب نگه دارند. اگرشما از بروز عفونت قارچي paronychia آگاهي نداريد فورا به پزشک مراجعه کنيد. شايد شما نياز به تجويز داروهاي ضد قارچي داشته باشيد.

راه خانگي براي برطرف کردن پوسته شدن دور ناخن

يکي از راه هاي درمان اين مسئله، استفاده از آبليمو يا زرده تخم مرغ است. شما مي توانيد براي درمان اين معضل يک شب درميان، سرانگشتان خود را در ظرف آبليمو يا ظرف زرده تخم مرغ وارد کرده و اجازه دهيد براي مدتي ناخن ها در مايع باقي بمانند. به اين ترتيب پس از گذشت چند روز، مشکل پوسته پوسته شدن ناخن و شيارهاي به وجود آمده در لبه هاي ناخن درمان مي شود.
دو تا سه قاشق غذا خوري روغن زيتون را درکاسه اي ريخته و با حرارت غير مستقيم مثلا روي کتري آب جوش آن را گرم کرد سپس انگشتانتان را تا سرد شدن اين روغن در آن قرار دهيد .اين کار را يک روز در ميان تا بهبودي کامل ناخنها انجام دهيد و در اين مدت نيز مراقب تغذيه خود هم باشيد.