عوارض داروهاي لاغري | عوارض خطرناک استفاده از قرص هاي لاغري

قرص لاغري چيست

قرص‌هاي لاغري همان داروهايي هستند که از داروخانه، با نسخه پزشک و يا به صورت آنلاين قابل تهيه هستند. به دليل سهولت دسترسي به قرص لاغري از طريق آنلاين يا تهيه آن از فروشگاه‌ها، اغلب افراد وسوسه مي‌شوند مصرف اين قرص‌ها با نام‌هاي مختلف را تجربه کنند. برخي از قرص‌هاي چربي‌سوز هستند که از نوعي حلزون صدف‌دار به نام کيتوسان ساخته شده‌اند. هنگامي که اين ماده وارد بدن شما مي‌شود، به چربي‌هاي موجود در غذاي شما مي‌چسبد، و به اين ترتيب از جذب آن توسط بدن جلوگيري مي‌کند. مسدودکننده‌هاي چربي نيز با عوارض جانبي خاصي همراه هستند. آن‌ها نه تنها از جذب چربي جلوگيري مي‌کنند بلکه از ديگر ورود مواد مغذي حياتي به بدن نيز جلوگيري مي‌کنند. ثانيا، آن‌ها فقط از جذب چرب جلوگيري مي‌کنند، اما چربي در بدن باقي مي‌ماند و باعث درد معده، اسهال و ترشح از مقعد مي‌شود.

قرص‌هاي لاغري شامل مواد مختلفي است که مجموع آن‌ها باعث کاهش وزن مي‌شود. در عين حال روش کاهش وزن در قرص هاي لاغري مختلف متفاوت است. مثلا گفته مي‌شود بعضي از قرص‌هاي لاغري با کاهش اشتها و کم خوردن به کاهش وزن کمک مي‌کنند در حالي که ساير قرص‌ها، مانع جذب چربي در بدن مي‌شوند.
شايد به نظرتان عالي بيايد که فقط با خوردن چند قرص، لاغر شويد، ولي اين لاغري ممکن است بهاي سنگيني براي‌تان داشته باشد. سازمان غذا و داروي آمريکا، قرص هاي لاغري را تحت عنوان دارو به رسميت نمي‌شناسد. بنابراين تا زماني که تعداد زيادي شکايت از يک محصول يا برند خاص به‌دست‌ اين سازمان نرسد، مداخله‌اي نمي‌کند و هشداري نمي‌دهد. استفاده از قرص هاي لاغري، راه‌حل جادوييِ آب کردن شکم و پهلو يا چربي‌هاي اضافه‌تان نيست. در واقع تا زماني که عادات غذايي‌تان را تغيير ندهيد، ورزش نکنيد و رژيم غذايي سالم نداشته باشيد، حتي اگر اين قرص‌ها چند کيلويي از وزن‌تان را کم کنند، باز هم دير يا زود به وزن سابق‌تان برخواهيد گشت. گذشته از اينها، چنين قرص‌هايي عوارضي هم دارند. در ادامه، عوارض قرص هاي لاغري را با هم مرور مي‌کنيم. داروهاي لاغري داراي مواد مضري همچون کافئين هستند. بي خوابي، ضعف، افزايش فشار خون و مشکلات گوارشي تنها برخي از عوارض مصرف داروهاي لاغري است .

افرادي که داراي اضافه وزن هستند معمولا به هر روشي براي رسيدن به تناسب اندام و وزن بدني مطلبوشان پناه مي برند. اگرچه بهترين راهکار براي کاهش وزن و لاغري داشتن يک رژيم غذايي مناسب به همراه ورزش است اما گاه افراد دوست دارند خيلي سريع به نتيجه دلخواه خود برسند و بنابراين وسوسه مي شوند که به سراغ داروهاي لاغري در اين زمينه بروند . داروهاي لاغري بر پايه گياهان معمولا بدون ضرر هستند اما برخي از اين داروها با ترکيباتي که دارند مي توانند عوارضي را براي شخص مصرف کننده به دنبال داشته باشند.
اثرات جانبي قرص هاي لاغري در افراد مختلف متفاوت و عبارت است از:

  • قرص‌هاي لاغري
  • افزايش ضربان قلب
  • افزايش ميزان فشار خون
  • بي‌خوابي
  • عصبانيت
  • سردرد
  • سرگيجه
  • ضعف
  • تغيير مزه دهان
  • خشکي دهان
  • بي‌حسي پوست
  • تهوع
  • گرفتن عضلات شکم
  • اسهال و ديگر مشکلات دستگاه گوارش
  • مشکلات کبد

دکتر پروانه رحيمي، استاد فارماکولوژي دانشگاه علوم پزشکي ايران، درباره اين قرص‌ها مي‌گويد که اين داروها به صورت‌هاي مختلفي در بدن اثر مي‌کنند و همه‌شان مضر نيستند. به عنوان مثال، داروهايي هستند که موجب تجزيه نشدن چربي‌ها در روده شده و منجر به اسهال چرب مي‌شوند. البته اين داروها در طولاني مدت باعث دفع ويتامين‌هاي محلول در چربي شده و فرد را با سوء‌تغذيه روبه‌رو مي‌کنند. گروه ديگري از داروهاي چربي‌سوز هم هستند که مهار‌کننده جذب چربي دارند و باعث مي‌شوند چربي وارد چرخه سوخت بدن نشود اما به‌طورکلي داروهاي چربي‌سوزي که سوخت‌و‌ساز بدن را بالا مي‌برند چند مشکل ايجاد مي‌کنند و بي‌احتياطي و ناآگاهانه مصرف کردن آنها مي‌تواند موجب مرگ شود؛ مثلا داروهايي که روي غده تيروييد اثر کرده سوخت وساز را از آن طريق بالا مي‌برند، در افرادي که مشکلات قلبي عروقي دارند، ممکن است موجب مرگ شوند.
از ديگر عارضه‌هاي جانبي مصرف اين دسته دارو‌ها مي‌توان ايجاد سنگ در کيسه صفرا، خونريزي از حلق و گلو، دگرگون شدن آنزيم‌هاي کبدي، بيش فعالي، احساس لرز، بدخوابي و بي خوابي، نوسان‌هاي خلقي، خشک شدن دهان، تپش قلب، ناتواني در تمرکز برروي مطالب و بروز واکنش‌هاي آلرژيک شديد را نام برد. برخي شرکت‌هاي توليد کننده دارو‌هاي چربي سوز نيز با شعار استفاده از ترکيب‌هاي گياهي بي ضرر خود را دربازار‌هاي جهاني معرفي کرده اند. درترکيب اين دارو‌ها موادي، چون جلبک دريايي، تمکش، کاکتوس و مواردي ازاين دست وجود دارد که به گفته کارشناسان نيازبه مطالعه‌هاي باليني گسترده براي بررسي اثر مصرف آن‌ها بربدن انسان است.

دسته بندي داروهاي کاهش وزن

  • عصاره تيروئيد ( thyroid extracts )
  • چربي سوزها ( fat burners )
  • ترکيبات افدرين‌ها ( ephedrin )
  • ترکيبات کيتوسان‌ها ( chitosan )
  • ترکيبات پيرووات‌ها ( pyruvate )

 بهترين راه براي کاهش وزن و تناسب اندام، عدم استفاده از چربي اشباع شده و چربي‌هاي حيواني و انجام فعاليت بدني مناسب است.

فرآورده‌هايي که بدون نظارت وزارت بهداشت و به صورت قاچاق وارد کشور مي شود حتي در کوتاه مدت نيز مي‌توانند عوارض خطرناک يا مرگ را در پي داشته باشند. بايد به اين نکته توجه داشت هر دارويي که براي لاغري مصرف مي‌شود بايد داراي مجوز مصرف از وزارت بهداشت بوده و از سوي متخصص مربوطه تجويز شود. برخي از داروهايي که در باشگاههاي بدن سازي توزيع مي‌شود و افراد بدون آگاهي و بدون تجويز پزشک متخصص از آنها استفاده مي‌کنند، اگرچه در ظاهر باعث رشد عضلات مي‌شوند ولي عوارضي همچون سرطان کبد، عقيم شدن در مردان و در زنان عوارضي همچون ضخيم شدن تارهاي صوتي و کلفتي صدا، تجمع غيرعادي چربي در بدن و ساير عوارض جبران ناپذير را به همراه دارد. افراد براي لاغري و يا چاقي بايد طبق نظر متخصص تغذيه و غدد اقدام به مصرف دارو نمايند.

دمنوش‌هاي لاغري به تنهايي لاغر نمي‌کنند

وي افزود: تحقيقات صورت گرفته در اين زمينه نشان مي‌دهد که استفاده از دمنوش براي کاهش وزن موثر است اما اين موضوع به اين معنا نيست که صرفا با مصرف دمنوش لاغر شويم، بلکه براي کاهش وزن علاوه بر ورزش کردن اصلاح سبک زندگي و تغذيه مناسب از عامل بسيار مهم است، و توصيه مي‌شود استفاده از دمنوش ها نيز با توصيه پزشک صورت گيرد بنابراين استفاده از برخي از اين دمنوش‌ها نيز مضر است.

کاهش وزن علمي، به تدريج اتفاق مي‌افتد

زهرا عبدالهي مديرکل دفتر بهبود تغذيه جامعه وزارت بهداشت در خصوص تبليغ محصولات لاغري در قالب دمنوش با برندهاي مختلف، گفت: افرادي که نماينده شرکت‌هاي توليد کننده اين دمنوش‌ها هستند با حضور در برنامه‌هاي مختلف تلويزيوني با تبليغات اغوا کننده و غير علمي محصولات خود را با عنوان معجزه‌اي براي رهايي از چاقي تبليغ مي‌کنند.

مدير کل دفتر بهبود تغذيه جامعه وزارت بهداشت با بيان اينکه چاقي در طول زمان و در اثر اضافه دريافت کالري و تجمع چربي در بدن ايجاد مي‌شود، افزود: به همين ترتيب کاهش توده چربي بدن هم به روش درست و علمي نياز به زمان دارد و به‌تدريج اتفاق مي‌افتد.