چگونه سیستم ایمنی قوی داشته باشیم؟

 سلامتی شما یکی از بار ازرش ترین چیزهایی است که دارید. با این وجود همیشه و مواردی هست که باعث بیماری شما می‏شود. یکی از بهترین راه ها، تقویت سیستم ایمنی است که به شما برای زندگی سلامتر و شاد تر در زندگی کمک می‏کند‏. به قول معروف عقل سالم در بدن سالم پس با دانستن مواردی می‏توان بدنی سالم نیز داشت. در این مطلب مهم ترین مطالب در مورد سلامت، از مقالات و کتب خارجی استخراج و خلاصه شده. توجه شما را به این مطالب جلب می نماییم.

 ورزش روزانه

ورزش در حد متوسط و مداوم شما را سالم تر می‏کند‏. (1) افزایش سلامتی هم سیستم ایمنی را افزایش می‏دهد که مستقیما روی بیمار شدن کمتر شما تاثیر گذار خواهد بود.

سعی کنید اغلب روز ها راه رفتن سریع 30 دقیقه ای انجام دهید (2) (ضربان قلب افزایش پیدا کند).

برای پیاده روی می توانید یک همراه مشتاق پیدا کنید که این ورزش برایتان لذت بخش شود. همراه میتواند یک دوست خوب باشد و یا حتی حیوان خانگیتان.

اگه حوصله ی پیاده روی و ورزش ندارید، خودتان را سرگرم یک بازی مورد علاقه تان کنید. این یک ترفند سرگرم کننده برای ورزش است. مثل: صخره نوردی، اسکیت، قایقرانی، فوتسال و...

 گاهی آفتاب بگیرید
بسیار از شهروندان امریکایی دچار کمبود ویتامین D هستند. (3) در ایران نیز با اینکه بیشتر کشور ما آفتاب خیز است اما به علت پوشش و فرهنگ و عرف جامعه ایرانیان نیز دچار کمبود ویتامین D هستند. این ویتامین دارای تاثیر بلند مدت روی سلامت عمومی بدن انسان دارد. بهترین روش برای جذب ویتامین D، در معرض آفتاب مستقیم قرار گرفتن در حد متوسط است.

 خواب کافی 7-8 ساعت در شب
محرومیت از خواب میتواند احتمال و پذیرش بیماری را در شما افزایش دهد. (4)

خواب کافی در شب باعث کمک به تجدید سیستم ایمنی طبیعی بدن می‏شود‏.علاوه بر این خواب بیشتر در مراحل اولیه بیماری میتواند نقش موثری در بهبود بیماری شما بازی کند.

 اجتناب از دود سیگار و دخانیات
همه ی ما به خوبی در مورد عوارض دخانیات می دانیم و سعی در اجتناب استعمال دخانیات داریم، اما حتی بودن در فضایی که دود حاصل از سیگار و سایر دخانیات در آنجا وجود داد، می‏تواند عملکرد سیستم ایمنی بدن را کاهش دهد. (5)

پس برای سلامتی نکات زیر برای شما ضروری است

اگر شما فرد سیگاری هستید، باید آن را ترک کنید

اگر دوستان یا اعضای خانواده سیگاری هستند، سعی کنید آن ها را تشویق به ترک دخانیات نمایید. اگر تشویق شما موثر نبود، از در معرض قرار گرفتن دود حاصل از استعمال سیگار دوری کنید بخصوص زمانی که در فصول شیوع بیماری (سرماخوردگی، آنفلانزا و...) هستید.

لازم به توضیح است که کشیدن قلیان (خصوصا قلیان های عمومی) علاوه بر مضرات حاصل از استنشاق تنباکو، می‏تواند باعث بیماری سل در شما شود. و حتی تعویض سر قلیان های یکبار مصرف نمیتواند از جلوگیری از بیماری سل (عامل آن باکتری Mycobacterium-tuberculosis است) شود.

 کاهش مصرف کافئین (چای و قهوه) و الکل
کافئین و الکل ممکن است در حد اعتدال خوب باشند اما مصرف بیش از حد می‏تواند سیستم ایمنی شما به خطر بیاندازد. (6) به یاد داشته باشید که برای تامین آب بدن، بهترین منبع آب سالم است.

بسیار برای دوری از کاهش استرس و برای مشکلات خواب، به مصرف الکل و کافئین (مثل چای و قهوه) روی می‏آورند. اما بخاطر داشته باشید اگر در طول روز خواب کافی و داشته باشید، به همان اندازه کمتر به الکل و کافئین روی می آورید.