عوارض داروهاي ضد افسردگي | با اثرات داروهاي ضد افسردگي آشنا شويد

دارو هاي ضد افسردگي

دارو هاي ضد افسردگي علا ئم بيماري افسردگي را از بين مي برند, اين داروها در دهه 1950به بازار آمدند و از آن زمان به طور مرتب استفاده مي شوند
 .امروزه حدود  30 نوع دارو هاي ضد افسردگي از 4 گروه مختلف وجود دارد

تري سيکليک ها (Tricyclics) ام -اِي -اُ- آي-ز ) مونو- آمينو اُکسيداز)  (MAOI) اس- اس- ار- آي- ز) سلکتيو- سروتونين- ري آپ تِيک -اينهيبيتورز)  (SSRIs) اس- ان- ار- آي- ز )  سروتونين و نورآدرنالين- ري آپ تِيک -اينهيبيتورز) (SNRIs)
دارو هاي ضد افسردگي چگونه تاثير مي کنند؟

جواب قطعي براي اين سوال وجود ندارد، اما به نظر ميرسد که دارو هاي ضد افسردگي فعاليت بعضي از مواد شيميايي مغز به نام نوروترانسميترها را افزايش مي دهند.در  افسردگي غالباً سروتونين و نورآدرنالين که هر دو جز نوروترانسميتر ها هستند ، دچار اختلال مي شوند

داروهاي درمان افسردگي چه عوارضي دارند

افسردگي يک بيماري رواني است که باعث احساس غم و ناراحتي مداوم و از دست دادن علاقه مي شود. اکثر افراد بعضي از مواقع احساس نارحتي، افسردگي و غم مي نمايند، احساس افسرده و غمگين بودن واکنشي طبيعي بدن به مشکلات زندگي و از دست دادن چيزها و کساني که به آنها علاقه داريم، مي باشد. اما زماني که احساس غم و اندوه شديد، بي اميدي، بي چارگي و بي ارزشي بيشتر از چند روز يا چند هفته طول بکشد، شما دچار بيماري افسردگي شده ايد. بيماري افسردگي بر طرز فکر، احساس و رفتار شما تاثير مي گذارد. افسردگي مي تواند، باعث ابتلا به انواع بيماري هاي جسمي و رواني شود. افرادي که دچار افسردگي شده اند ممکن است در انجام وظايف روزانه ناتوان بوده و حتي احساس کنند، زندگي ارزش ندارد. برخلاف تصور افراد، افسردگي فقط يک ضعف و ناتواني نيست و نمي توان آن را به سادگي ناديده گرفت . افسردگي از جمله اختلالاتي است که براي آن درمان هاي موثري وجوددارد و معمولا هرچه زودتر درمان شروع شود، اثربخشي آن هم بيشتر خواهدبود. به طور کلي مي توان درمان هاي افسردگي را به دو طبقه دارودرماني و درمان هاي روان شناختي تقسيم کرد.

درمان اختلال رواني همچون درمان بيماري جسمي است: داروهاي افسردگي تاثير فيزيکي و شيميايي روي مغز و بدن دارند. آن‌ها معمولا براي درمان افسردگي تجويز مي‌شوند و روي انتقال دهنده‌هاي عصبي در مغز همچون «دوپامين»، «سروتونين» و «نوراپي‌نفرين» تاثير مي گذارند. اين مواد شيميايي مي‌توانند در مغز توازن خود را از دست بدهند و به بروز افسردگي يا ديگر مشکلات مربوط به سلامت روان کمک کنند که داروهاي افسردگي به متوازن شدن آن‌ها منجر مي‌شود.


به صورت کلي، مصرف داروهاي ضد افسردگي با عوارضي همراه است. عوارضي همچون:
 

  • اختلال در عملکرد جنسي
  • حالت تهوع
  • خشکي دهان
  • افزايش وزن
  • اختلالات خواب
  • خشکي لب ها
  • تاري ديد
  • يبوست
  • سرگيجه

راهکارهاي مقابله با تهوع


- داروي ضدافسردگي را همراه با غذا مصرف کنيد.
- حجم غذايتان کم و تعداد وعده هاي غذايي زياد باشد.
- آبنبات سفت و بدون شکر را بمکيد.
- مقدار زيادي مايعات بنوشيد، از قبيل: آبميوه هاي بدون قند و آب خنک.
- از داروهاي ضداسيد و يا بيسموت ها براي ترش نکردن معده استفاده کنيد.
- با پزشک خود درباره تغيير مقدار و يا نوع دارو صحبت کنيد.

 سه حلقه اي و چهار حلقه اي


داروهاي سه حلقه اي و چهار حلقه اي که داروهاي «چند حلقه‌اي» نيز ناميده مي‌شوند، به همراه مهارکننده‌هاي متوآمين اکسيداز، داروهاي ضدافسردگي کلاسيک به شمار مي‌روند.
داروهاي سه حلقه‌اي را مي‌توان به دو گروه آمين‌هاي ثالث و آمين ثانوي تقسيم نمود.
اثر کوتاه مدت اين داروها از طريق کاهش بازجذب نوراپي نفرين و سروتونين و وقفه گيرنده‌هاي موسکاريني استيل کولين و هيستامين حاصل مي‌شود.
 

انواع قرص هاي ضد افسردگي

  • ايمي پرامينTCAImipramineTofranilاختلال پانيک، اختلال اضطراب فراگير
  • کلوميپرامينTCAClomipramineAnafranilاختلال وسواس فکري-عملي
  • فنلزينMAOIPhenelzineNardilاختلال پانيک، جمع هراسي
  • ترانيل سيپرومينMAOITranylcypromineParnateاختلال پانيک، هراس اجتماعي
  • ايزوکربوکسازيدMAOIIsocarboxazidMarplanاختلال پانيک، جمع هراسي
  • بوپروپيونDRIBupropionZybanاختلال پانيک،
  • سرترالينSSRISertralineZoloftاختلال پانيک، اختلال اضطراب فراگير
  • فلووکسامينSSRIFluvoxamineLuvoxاختلال وسواس فکري-عملي


 اگر داروهاي ضد افسردگي عوارض دارند، چرا بايد مورد استفاده قرار گيرند


داروهاي ضد افسردگي به رغم عوارض جانبي اي که دارند، واقعا موثرند و باعث بهبود سريع علائم مي شوند مخصوصا در زمان هايي که علائم فرد بسيار شديد است. بنابراين زماني که سرعت بهبود مد نظر است، از دارو درماني استفاده مي شود. از ديگر ويژگي هاي دارو درماني، نه تنها کاهش علائم بلکه رفع کامل آن هاست. اگر فرد دچار افکار خودکشي باشد، دارو درماني مي تواند يک گزينه بسيار مناسب باشد. اگر چه ذکر اين نکته ضروري است که دارو درماني به تنهايي کافي نيست و چشم پوشي از روان درماني مي تواند مانع از بهبود فرد شود. امروزه درمان تلفيقي که شامل دارو درماني و رواندرماني است، از بهترين گزينه هاي درماني است که بالاترين ميزان بهبودي را حاصل مي کند. يکي از روش هايي که به همراه دارو درماني مي تواند بسيار نتيجه بخش باشد درمان شناختي رفتاري افسردگي است.

درمان گياهي افسردگي يک روش درماني براي اين بيماري شايع روحي است که مخصوصا براي کساني که تمايلي به استفاده از داروهاي شيميايي ندارند مفيد است و عوارض بسيار کمتري به همراه دارد. برخي گياهان دارويي وجود دارند که در درمان بسياري از بيماري‌هاي جسماني و رواني مورد استفاده قرار مي‌گيرند. سنبل‌الطيب و زعفران از گياهاني هستند که خاصيت ضدافسردگي داشته و ميزان دلهره و تشويش را تا حد قابل توجهي کاهش مي‌دهند.

مصرف داروهاي ضد افسردگي باعث بروز طيف گسترده‎اي از عوارض جانبي مي‎شود. از مشکلات روده گرفته تا اضطراب، به عنوان عوارض جانبي مصرف ضد افسردگي‎ها از سوي مردم گزارش شده است.
تا همين اواخر عوارض جانبي جنسي ناشي از داروهاي ضد افسردگي پيش از تجويز اين داروها به بيماران با آنها مطرح نمي‎شد.
علايم اختلال جنسي ناشي از مصرف داروهاي ضد افسردگي در يک مطالع? اخيراً منتشر شده در "دارو، مراقبت بهداشتي و ايمني بيمار" برجسته شده است.

بهره‌گيري از درمان‌هاي روانپزشکي

خيلي‌‌ها مايلند بدانند که براي درمان افسردگي و اضطراب در افرادي که دچار اختلالات جنسي هستند از چه روش‌هاي درماني مي‌توان کمک گرفت. دکتر علوي در اين‌باره مي‌گويد: بي‌شک مشاوره‌هاي روانپزشکي و روان‌شناسي و دريافت درمان‌هاي مناسب دارويي يا غيردارويي به فرد کمک مي‌کند تا بر استرس و اضطراب خود غلبه کند. حتي برخي مطالعات نشان داده‌است که اين درمان‌ها ممکن است به بروز بارداري و رفع اختلالات باروري هم کمک کند. بي‌شک، مداخلات درماني بر بهبود شرايط رواني فرد و کيفيت زندگي او اثر مطلوبي خواهد داشت.