تکنیک هایی برای رفع بی خوابی

 دلایل بی خوابی

یکی از اختلالات خواب، بی خوابی یا آشفتگی خواب است که دلایل زیادی می تواند در ایجاد آن دخیل باشد و اگر بیخوابی شما دایمی است یا همیشه خواب های آشفته می بینید بهتر است این مورد بررسی شود. راهکار اصلی در افرادی که دچار بی خوابی می شوند «درمان» است. آن ها باید با حضور در جلسات درمانی و مشاوره، ریشه این مشکلات و بی خوابی را پیدا کنند.

اما حالا اگر اختلال خاصی نداشته باشید و فقط مشغله های ذهنی و روزمره مانع خواب شما می شود و یا به سختی به خواب می روید، بهتر است تکنیک ها و روش هایی که دلگرم برای رفع بی خوابی شما گردآوری کرده، امتحان کنید و خوابی راحت و سریع را به خود هدیه دهد.

برای رفع بی خوابی چه کنیم؟

تکنیک هایی برای خواب راحت

1- تا زمانی که هنوز خوابتان نگرفته است، بهتر است به رختخواب خود نروید

2- اگر بی خوابی به سراغ شما آمد، نیازی به نگرانی نیست. همین نگرانی باعث می شود بی خوابی شما تشدید شود.

3- سعی کنید مشغله های ذهنی خود را حل کنید و هیچ مساله ای را ناتمام نگذارید. استرس را از خود دور کنید، چرا که حتی اگر خوابتان هم ببرد، خوابی که همراه با استرس باشد، عوارض دارد. یکی از تکنیک هایی که می توانید در این زمینه به کار بروید این است که برنامه های روز بعد خود را یادداشت کنید. نوشتن به عنوان یک ابزار موثر برای کاهش نگرانی و تسکین استرس، بسیار مفید است. حتی اگر برایتان امکان دارد در اتاقی بروید و تمام فکرها و دغدغه های خود را با صدای بلند تکرار کرده و آن را ضبط کنید و بعد به آن گوش دهند تا بتوانید برای آن راه حلی پیدا کنید.

4- سعی کنید قبل از خواب از مواد کافئین دار مانند چای، قهوه یا نسکافه استفاده نکنید.

5- اتاق خواب شما باید برای خواب ویژگی هایی داشته باشد مانند اینکه باید مکانی آرام و به دور از سروصدا باشد. دمای آن متعادل باشد و ...

6- بهتر است در شب از غذاهای سبک و غیر سرخ کردنی استفاده کنید.

7- خوابیدن زیاد در طول روز می تواند بیخوابی شب را افزایش دهد. پس بهتر است از خوابیدن زیاد در طول روز پرهیز کنید تا خواب راحتی رد طول شب داشته باشید.

8- اگر در طول روز ورزش و فعالیت کافی داشته باشید انرژی تان کاملا تخلیه می شود در این صورت می توانید خواب خوب و راحت و عمیق داشته باشید.

9- سعی کنید از داروهای خواب آور استفاده نکنید، چرا که بعد از یک مدت وابستگی ایجاد می کند و ممکن است به تدریج آن دارو تاثیری در شما نداشته باشد.

10- لباس راحتی مناسب بپوشید. پوشیدنی های مصرفی در هنگام خواب تاثیر بسزایی در خواب راحت دارند. استفاده از لباس های تنگ و سنگین، شب سختی را برای شخص در پی دارد.

اینبار اگر بی خوابی به سراغ شما آمد ، تکنیک های بالا را امتحان کنید. ذهن خود را از تمام فکرها و مشغله ها رها سازید و خواب را بطلبید. به امید اینکه بتوانید خوابی راحت و عمیق در طول شب داشته باشید.

 

خدمات پزشکی و سلامت