فوايد ليمو ترش بر سلامتي | خواص باورنکردني ليموترش براي بدن

مزاياي فوق العاده و استفاده هايي از ليمو

ليمو زرد، گاهي سبز است و بي شک مطلوب ترين ميوه از يک درخت هميشه سبز که در اصل در آسيا يافت مي شود ؛ کل ميوه، با پالپ آن، آبش، پوستش و مزه اش، براي آشپزي و همچنين اهداف غير آشپزي مورد استفاده قرار مي گيرد. آب ليمو اغلب براي ليموناد و ساير نوشيدني هاي ليمويي استفاده مي شود که طعم و خوشمزگي اش غيرقابل انکار است. هنگامي که بحث ارزش تغذيه اي ليمو پيش مي آيد، آب ليمو حاوي 6% اسيد سيتريک است که طعم آن را ترش کرده و حاوي ويتامين C، کلسيم، فولات، ويتامين b5، b3، b1 و b2، آهن، منيزيم، فسفر، پتاسيم، روي و همچنين شکر، کربوهيدرات، فيبر غذايي، چربي و پروتئين است به همين دليل ليمو به عنوان يک ميوه معجزه آسا محسوب مي شود ؛
ليمو جزء مرکبات است؛ يعني اين ميوه سرشار از ويتامين C است. ليمو داراي کالري اندکي است؛ و علاوه بر ويتامين C حاوي کلسيم، پتاسيم، فيبر پکتين، و مقداري کمي ويتامين A، فسفر، آهن، و منيزيوم است. ليمو يک ضد باکتري و ضد عفوني طبيعي است و مي‌تواند عليه بسياري از عفونت‌ها مبارزه کند. ترکيب آب و ليمو روحيه‌مان را شاداب مي‌کند و با نوشيدن آن احساس مي‌کنيم حال‌مان بهتر است؛ ولي فوايد ليمو به همين جا ختم نمي‌شوند. اين موجود شگفت‌انگيز طبيعي بي‌شمار فايده دارد که سخاوتمندانه همه را در اختيارتان گذاشته است. ليمو مي‌تواند پوست صورت‌تان را درخشان کند، لک‌ها را بر طرف نمايد، به موهاي‌تان درخشندگي ببخشد، دستگاه ايمني‌تان را تقويت کند، سرعت بروز نشانه‌هاي پيري را کاهش دهد، و فشار خون‌تان را تنظيم نمايد.

ليمو سرشار از ويتامين C است، که موجب مي‌شود در درمان سرماخوردگي معمولي خوب عمل کند. براي درمان آبريزش بيني و خارش بيني، شما مي‌توانيد يک فنجان آب گرم و ليمو ميل کنيد.

ليمو مي‌تواند با بازيابي تعادل pH بدن، به قليايي کردن بدن کمک کند

قصد داريد وزن کم کنيد؟ اين راه حل ساده است. هر روز صبح، آب گرم و ليمو بنوشيد. ليمو به‌عنوان يک ادرار آور طبيعي عمل مي‌کند که به کاهش وزن کمک مي‌کند. همچنين، آب ليمو به خارج کردن سموم و اضافات بدن کمک مي‌کند.

کنترل فشار خون

پتاسيم موجود در ليمو براي کنترل فشار خون بالا و سلامت قلب مفيد است.
سکته مغزي

مطالعات نشان مي دهد مرکبات از جمله ليمو ترش باعث کاهش خطر بروز سکته مغزي ايسکميک در زنان مي شود. ويتامين C و فلاونوئيدها موجود در ليمو ترش داراي خاصيت ضدالتهابي بوده و عملکرد رگ هاي خوني را بهبود مي بخشد و از سکته مغزي پيشگيري مي کند.


سرطان

حدود 22 ترکيب ضدسرطاني در ليمو ترش کشف شده است. از جمله اين ترکيبات مي توان به ليمونن اشاره کرده که رشد تومورهاي سرطاني را کاهش مي دهد.

خاصيت اسيدي ليمو، تمام زوائد چسبيده به دندان‌هاي‌تان را از بين مي‌برد و آن‌ها را صاف و درخشان مي‌کند.
 

ليمو نرم‌کننده پوست طبيعي
 

پوست ليموترش را روي پوست خشک يا جاي پوسته پوسته شده بماليد تا مشکل آن برطرف شود، براي نرم شدن پوست ضخيم شده آرنج نيز پوست ليمو ترش مفيد است.

تقويت‌ معده با ليمو ترش

پس از هر وعده غذايي، يک ليوان آب ولرم حاوي آب يک ليمو تازه بخوريد، اسيد موجود در ليمو، فعاليت عضلات معده را تحريک مي‌کند.

درمان عفونت‌هاي پوستي با ليمو

اگر از عفونت پوستي مانند اگزما رنج مي‌بريد، ليمو مي‌تواند تسکين‌دهنده باشد؛ 8 قطره روغن‌ليمو را با يک ليوان آب‌ولرم و يک قاشق غذاخوري عسل رقيق‌شده مخلوط کنيد؛ سپس پارچه تميز را به آن محلول آغشته کنيد و روزي 2 تا 3 بار به مدت 15 دقيقه روي قسمت مورد نظر قرار دهيد؛ اين روش نه تنها عفونت را کاهش مي‌دهد بلکه خارش را نيز از بين مي‌برد، عسل نيز مانند ليمو خاصيت ضد التهابي دارد و روند بهبود را تقويت مي‌کند.

از بين بردن لک صورت
آب ليمو ترش به عنوان يک ماده سفيد کننده طبيعي براي پوست صورت توجه قرار گرفته است. شما مي توانيد از آب ليمو ترش براي از بين بردن لک هاي صورت استفاده کنيد. آب ليمو ترش تازه را با استفاده از پنبه به قسمت هاي تيره پوست خود بماليد و بگذاريد 15 دقيقه بماند، در اين زمان بهتر است در خانه بمانيد و از تماس مستقيم با نور خورشيد جلوگيري کنيد پس از 15 دقيقه صورت را با آب سرد بشوييد.
درمان آکنه و جوش صورت
آکنه و جوش صورت بيشتر در افرادي با پوست چرب ديده مي شود، خواص آنتي بيوتيکي آب ليمو ترش مانع از رشد باکتري ها بر روي پوست شده و به درمان آکنه و جوش صورت کمک مي کند. ترکيب آب ليمو ترش با عسل براي درمان آکنه، جوش و جاي جوش مفيد مي باشد. همچنين مي توانيد يک تکه ليمو ترش را بر روي جاي جوش ماساژ دهيد تا از بين برود.
خواص اسيدي اين ميوه يک ضد عفوني کننده قوي است، به همين دليل توصيه مي شود اگر در مسافرت به آب آشاميدني مشکوک شديد به آن چند قطره ليمو ترش اضافه کنيد و بعد از آن، آب استرليزه شده را مي توانيد نوش جان کنيد.

ليمو به پايين آمدن تب کمک مي کند

آب ليمو مي‌تواند به عرق کردن بدن کمک کند که همين امر نيز باعث پايين آمدن تب بدن خواهد شد.

ليمو به بهبود حالت روحي شما کمک مي کند

بوي طراوات ليمو مي تواند به کاهش نشانه‌هاي افسردگي کمک کند و سطح انرژي بدن را نيز افزايش دهد.

ليمو کمک مي‌کند بهتر نفس بکشيد

ليمو مي‌تواند به افرادي که از آسم رنج مي‌برند کمک کند تا بهتر نفس بکشند وبه پاکسازي راه‌هاي هوايي نيز کمک مي‌کند.

افزايش جذب آهن در خون
از ديگر فوايد ويتامين سي، کمک به بدن جهت بيشتر آهن از منابع غذايي ميباشد. ليمو ترش هم بدليل مقدار بسيار زياد ويتامين سي که دارد ميتواند به جذب بيشتر آهن در بدن کمک کرده و از کم خوني جلوگيري کند

درمان آرتروز
مهم ترين علت ايجاد آرتروز بروز انواع التهابات است. از عوامل اصلي ايجاد التهاب نيز افزايش ميزان يوريک اسيد در بدن است. افزايش سيتريک اسيد ميتواند سطح يوريک اسيد در بدن را کاهش دهد داده، از التهابات پيشگيري کرده و در نهايت جلوي بروز بيماري هايي همچون آرتروز را بگيرد.


محافظت از سلامت چشم ها

آنتي اکسيدان هاي موجود در ليمو ترش از چشم در برابر بيماري هايي همچون دژنراسيون ماکولا محافظت کرده و همچنين بدليل داشتن فلاونوئيد ها، با عفونت هاي چشم نيز مبارزه ميکند.