دلايل سرما خوردگي | معرفي و درمان سريع سرماخوردگي و گلودرد

معرفي بيماري سرماخوردگی

سرماخوردگي نوع خاصي از عفونت حاد دستگاه تنفسي فوقاني(حلق و بيني) مي باشد که از آن به عنوان شايع ترين بيماري در انسان ها ياد مي کنند. گرچه ميتوان سرماخوردگي را يک بيماري ساده و گذرا ناميد، با اين حال بايد توجه داشت که گاهي اين بيماري مقدمه اي است براي درگيري با ساير بيماريها و در برخي موارد اين بيماري غيرکشنده ممکن است در افرادي با سنين بالاي 60 سال عاقبت مرگ را به همراه داشته باشد و يا در کودکان تب حاصله در درجات بالا باعث ايجاد تشنج و آسيبهاي مغزي در کودک شود. امروزه با تزريق واکسن هاي سرماخوردگي در مواردي ميتوان از ابتلا به اين بيماري پيشگيري کرد. با اين حال از اين شيوه نميتوان به عنوان راه حلي قطعي و 100% قابل اطمينان ياد کرد.

اغلب علائم سرماخوردگي درنتيجه واکنش فيزيکي دستگاه ايمني به رينو ويروس‌ها (شايع ويروس عامل سرماخوردگي) است. بنابراين کسي که در سرما دستگاه ايمني قوي‌تري داشته باشد، ترشحات مخاطي بيشتري در بيني توليد خواهد کرد و کسي دستگاه ايمني ضعيف‌تري دارد براي مدت طولاني‌تري دچار گرفتگي بيني خواهد بود، اما علائم خفيف‌تري خواهد داشت. اما شخصي که دستگاه ايمني ضعيف‌تري دارد احتمالاً بيشتر دچار عوارض ثانوي سرماخوردگي ماند سينوزيت يا عفونت‌هاي گوش مي‌شود.
البته آب‌وهواي سرد ممکن است به‌طور غيرمستقيم در ايجاد سرماخوردگي دخيل باشد. تنگ شدن رگ‌هاي سطحي بدن براي مثال باريک شدن رگ‌هاي بيني باعث خشکي مخاطي مي‌شود و اين خشکي توانايي بيني براي تصفيه‌ کردن عوامل عفوني را کاهش مي‌دهد. هنگامي‌که فرد به هواي گرم درون خانه بازمي‌گردد، گشادشدن واکنشي رگ‌ها رخ مي‌دهد که باعث قرمز شدن دست‌ها و آبريزش بيني هنگام بازگشت خون به آن‌ها مي‌شود.

سرماخوردگي چگونه شروع مي شود و خود را نشان مي دهد

سرماخوردگي معمولا پس از دريافت ويروس از يک فرد آلوده آغاز مي شود، مثلا با لمس يک سطح آلوده و يا تنفس هواي آغشته به عطسه يک فرد آلوده. هنگامي که برخي از اين ويروس ها، بر روي مخاط بيني و گلوي شما جا خوش مي کنند، سرماخوردگي آغاز مي شود. بدن شما اقدام به مقابله توسط گلبول هاي سفيد خون مي کند. تا قبل از شناسايي دقيق نوع ويروس، حمله هاي ابتدايي معمولا با شکست مواجه مي شوند و بدن اندکي ضعيف مي شود. در اين هنگام، معمولا بيني و گلو ملتهب شده و مخاط بيشتري توليد مي کنند.
 

شايع‌ترين راه انتقال ويروس سرماخوردگي

شايد همه مردم مطلع نباشند که ويروس سرماخوردگي و ابتلا به اين بيماري، با هرگونه مواجهه حتي دست دادن و استفاده از وسايل شخصي ديگران مانند حوله و ... امکان‌پذير است و بيشتر مردم گمان مي‌کنند ابتلا تنها از طريق تنفس امکان‌پذير است. اما دکتر کريمي تاييد کرد که لمس صورت، چشم و بيني يا خوردن غذا با دست‌ هاي آلوده شده بر اثر دست زدن به دستگيره در، نرده، صفحه کليد رايانه، کليدهاي آسانسور، ميله و دستگيره‌ درون وسايل نقليه عمومي، کتاب، دفترچه و خودکار ديگران، شايع‌ترين راه انتقال ويروس سرماخوردگي است و دست دادن و روبوسي با افراد آلوده به ويروس سرماخوردگي يا تنفس ذرات آلوده موجود در هوا در اثر سرفه، عطسه و صحبت کردن افراد بيمار هم مي‌تواند در انتقال بيماري سرماخوردگي، موثر باشد.

مهارکردن سرماخوردگى

اکثر سرماخوردگى‌ها را مى‌توانيد خودتان درمان کنيد. مراجعه به پزشک جز هدر دادن پول فايده ديگرى ندارد. آنتى‌بيوتيک‌ها شامل پنى‌سيلين براى سرماخوردگى سودى ندارند و نبايد مصرف شوند مگر آنکه عارضه‌اى بروز کند. (به مبحث گلودرد مراجعه کنيد). داروهاى سرماخوردگى بدون نسخه معمولاً علائم سرماخوردگى را تخفيف مى‌دهند ولى طول دوره? بيمارى را کاهش نمى‌دهند.

 آويشن عليه سرماخوردگي
مدتي است بسياري از پزشکان مصرف شربت آويشن را براي تسکين سرفه و التهاب گلو براي بيماران سرماخورده تجويز مي‌کنند. از نظر طب سنتي آويشن خلط‌آور، ضدسرفه، ضددرد، ضد تب و گرفتگي بيني و کاهنده ترشحات بزاقي است که هم مي‌توان به صورت شربت يا جوشانده و هم بخور آن را مصرف کرد. عرق آويشن نيز مي‌تواند در درمان و کاهش علائم زکام و نزله موثر باشد؛ به شرطي که دو بار در روز يک استکان از اين عرق گياهي بنوشيد. همچنين متخصصان طب سنتي براين باورند دارچين از جمله ادويه‌هايي است که هزار و يک خاصيت دارد؛ از کاهش قند خون گرفته تا درمان آرتروز و سرماخوردگي. فقط کافي است مقداري دارچين (چوب دارچين بهتر از پودر آن است) را با دو ليوان آب جوش و مقداري نبات به مدت 20دقيقه دم کنيد و صبح و شب هنگام خواب يک فنجان چاي دارچين بنوشيد.

عوامل خطرساز

کودکان به طور خاص به سرماخوردگى مستعد هستند زيرا نسبت به اغلب ويروس‌هاى عامل سرماخوردگى هنوز مقاومت کسب نکرده‌اند. اما يک دستگاه ايمنى نابالغ تنها علت اين آسيب پذيرى کودکان به سرماخوردگى نيست. کودکان اغلب اوقات زيادى را با کودکان ديگر مى گذرانند و خيلى اوقات در شستن دستهايشان دقت نمى کنند. لذا به راحتى ويروس سرماخوردگى وارد بدن آنها مى شود.
چه بزرگسالان و چه کودکان در پاييز و زمستان که کودکان در مدارس هستند و اغلب افراد مدت زيادى را داخل خانه مى گذرانند به سرماخوردگى حساسترند.با افزايش سن و ايجاد ايمنى در بدن نسبت به بسيارى از ويروس هاى عامل سرماخوردگى احتمال سرماخوردگى نسبت به دوران کودکى کمتر مى شود، اما در مواردى احتمال خطر افزايش مى يابد:
 

  • گذراندن بيشتر اوقات در فضاهاى دربسته و در تماس نزديک با افراد ديگر در طول پاييز و زمستان.
  • دچار شدن به استرس هاى روانى.
  • داشتن آلرژى که مجارى بينى را گرفتار کند.
  • درستى هيچکدام از باورهاى عامه در مورد عوامل زمينه ساز سرماخوردگى؛ مثلاً بيرون رفتن از خانه با موهاى خيس يا باد سرد خوردن و... تا به حال ثابت نشده است.

چه نوع قرصي براي سرماخوردگي بايد خورد

به دليل تعدد و تنوع ويروس‌هاي موجود، ساخت واکسن و دارويي جامع براي اين بيماري غيرممکن است، اما با اين حال مي‌توان علائم بيماري را با داروهاي تب‌بر، ضد احتقان و داراي آنتي‌هيستامين کاهش بخشيد. امروزه داروهاي سرماخوردگي، ترکيبي از چند دارو بوده که با اسامي گوناگوني در بازار ارائه مي‌شوند. البته در مصرف اين داروها مي‌بايست دقت کرد زيرا زماني که يک قرص مي‌خوريد در واقع همه اجزاي موجود در آن قرص‌ها را مصرف کرده‌ايد در حاليکه ممکن است بدن شما به همه آنها نياز نداشته باشد.

گلودرد چيست

وقتي گلو دچار التهاب مي‌شود، متورم شده و درد مي‌گيرد. سرماخوردگي و ورود باکتري ها و ويروس هاي عفوني و حتي آلودگي هوا باعث گلودرد مي‌شود. گاهي هم خوردن بعضي از غذاها يا کمبود آب بدن، يا حتي حساسيت دردهايي را در گلو ايجاد مي‌کند که مانع غذا خوردن، نوشيدن و حتي صحبت کردن مي‌شود. در چنين مواقعي معمولا فرد سراغ داروهاي شيميايي مي‌رود. ولي با چند چاي گياهي، گلودرد به راحتي درمان شده و نيازي به استفاده از دارو و قرص شيميايي نخواهد بود.