مراقبت هاي زمان بارداري | مراقبت هاي دوران بارداري هفته به هفته

چرا به مراقبت هاي دوران بارداري نياز است

مراقبت هاي دوران بارداري يا مراقبت هاي پره ناتال سبب مي شود شما و فرزندتان در سلامت باشيد. فرزندان مادراني که مراقبت هاي دوران بارداري را دريافت نمي کنند سه برابر بيشتر در خطر داشتن کم وزني در زمان تولد هستند هم چنين احتمال مرگ آن ها نيز در مقايسه با فرزنداني که مادران شان مراقبت هاي دوران بارداري را دريافت مي کنند پنج برابر بيشتر است.
پزشکان مي توانند با ملاقات منظم مادران برخي مشکلات را به طور زودهنگام تشخيص دهند. به اين ترتيب امکان درمان به موقع نيز فراهم مي آيد. متخصصين زنان و زايمان با مادران در مورد کارهايي صحبت مي کنند که مي تواند براي سلامت فرزندشان مفيد باشد.مراقبت هاي بارداري بسيار مهم هستند و چيزهايي وجود دارند که که زنان باردار بايد در دوران بارداري در رابطه با آنها احتياط به خرج بدهند يا از آنها به طور کلي پرهيز کنند. در اين صفحه مي‌توانيد تعدادي از محصولات يا فعاليت‌هايي را که بايد از آنها در دوران اجتناب کنيد يا آنها را با احتياط استفاده کنيد، ‌بشناسيد.

حالت تهوع در ماه اول بارداري

يکي از بدترين علائم بارداري، حالت تهوع بارداري است که نزديک به 80 درصد از زنان آن را تجربه مي کنند. اين تهوع تقريبا در چند هفته ي اول بروز مي کند و معمولا تا پايان هفته ي بيستم رفع مي شود. تهوع بارداري در صبح معمولا بيشتر است. تهوع شديد بارداري يا HG نوعي حالت تهوع شديد است که از هر صد مادر يک نفر دچار آن مي شود. خانم هايي که از اين نوع تهوع رنج مي برند دچار استفراغ شديد، کاهش وزن و اختلال الکتروليتي مي شوند. نوشيدني مخصوص حالت تهوع بارداري را هر صبح بخوريد.


خونريزي واژينال

معمولا خونريزي کم و قطره‌قطره در ماه‌هاي اول بارداري، طبيعي است و جاي نگراني ندارد اما اگر خونريزي شديد باشد، به طوري که حداقل
2 تا 3 دستمال کاغذي با آن کاملا آغشته شود، بايد بلافاصله به پزشک معالج خود مراجعه کنيد. اين نوع خونريزي‌ها مي‌توانند نشانه‌اي از سقط جنين يا وجود مشکلي در روند بارداري باشند. هرچه خون از دست رفته بدن روشن‌تر باشد بايد اهميت بيشتري به آن بدهيد. اگر خونريزي همراه با دردهاي شديد زير شکم (مانند دردهاي قاعدگي) باشد امکان سقط جنين افزايش مي‌يابد. در صورتي‌که خونريزي بدون درد شکمي داشته باشيد، ممکن است مشکلي در روند بارداري شما پيش آمده باشد و پزشک بتواند با تجويز دارو يا حتي آمپول پروژسترون اين مشکل را برطرف كند. در اين صورت داشتن استراحت کافي و پرهيز از کارهاي سخت و سنگين براي حفظ سلامت خود و جنين?تان الزامي است. گاهي اوقات بارداري‌هاي خارج رحمي هم مي‌توانند دليل خونريزي در 3 ماهه اول بارداري باشند که پزشک مي‌تواند از طريق سونوگرافي آن را تشخيص دهد و اقدام به سقط جنين قانوني کند.

مصرف سيگار و الکل در دوران بارداري

کشيدن سيگار در دوران بارداري ممکن است سبب کم شدن وزن و حتي سقط جنين گردد. اگر مادري در دوران بارداري سيگار زياد بکشد ، چون ماده ي نيکوتين از راه جفت به جنين مي رسد ، ممکن است نوزاد وي مبتلا به بي حالي و حتي تشنج شود. هر مادري که معتاد به سيگار است بايد به هر طريق که ميتواند سيگار کشيدن را قطع يا کم کند. اگر پدر و مادر هر دو سيگاري هستند ، بايد هر دو سيگار را قطع يا کم نمايند. اگر مادر بارداري معتاد به مصرف الکل باشد و زياد بنوشد ، در ابتداي بارداري مقدار کمي از الکل به جنين مي رسد ، ولي در دوران آخر بارداري مقدار بيشتري الکل وارد بدن جنين خواهد شد ، به طوري که مقدار و ميزان الکل نسوج جنين ، ده برابر مقدار الکل نسوج بدن مادر خواهد بود.
 

برخي داروهاي خطرناک در دوران بارداري

  • استامينوفن
  • آسيکلووير
  • داروهاي ضد تهوع «مثل اندانسترون و متو کلوپراميد»
  • آسپارتام
  • آسپرين با دوز پايين
  • آرام‌بخشهاي ملايم «مثل مپروبامات، کلرديازپوکسايد و فلوکسيتين»
  • پني سيلين، سفالکسين، اريترومايسين و چند آنتي بيوتيک ديگر
  • زايوودين
  • قرص‌هاي ضد بارداري
     

غربالگري و تشخيص ديابت حاملگي

ديابت حاملگي چيست

به هر ميزان اختلال در تحمل گلوکز(قند) که براي اولين بار در زمان بارداري شناخته شود ديابت حاملگي(GDM) اطلاق مي گردد. در اغلب بيماران GDM اختلال تحمل گلوکز در زمان حاملگي آغاز مي شود.گاهي نيز ديابت تيپ II براي اولين بار در زمان حاملگي کشف مي شود. حدود 10 درصد موارد، آنتي بادي هاي ضد سلول هاي جزيره اي پانکراس دارندو ممکن است فرم نهفته اي از ديابت تيپ I باشند.

عوارض بسياري ممکن است در اثر ديابت حاملگي کنترل نشده پديد آيد

پره اکلامپسي، پلي هيدرامينوس، ماکروزومي جنين، تروماي حين زايمان، افزايش سزارين، افزايش مرگ و مير حاملگي، عوارض متابوليک نئوناتال مثل هيپوکلسمي، هيپربيليروبينمي و...
شيوع GDM در مناطق مختلف، بر حسب نژاد و مليت متفاوت است. به نظر مي رسد شيوع آن در حال افزايش است که احتمالا به دليل افزايش متوسط سن و وزن مادران است.

از خوردن گوشت و ماهي خام و پنيرهاي نرم بپرهيزيد

مطلقا" به غذاهاي دريائي خام مثل سوشي خام يا صدف نزديك نشويد. همچنين از شير پاستوريزه نشده، پنيرهائي مانند كامبرت و فتا، گوشتهاي كم پخته شده يا خام پرهيز كنيد. بعضي از انواع ماهي حاوي متيل جيوه مي‌باشند تركيبي كه به نظر مي‌رسد در دوز بالا براي مغز در حال رشد جنين و فرزند شما خطرناك است. توصيه اين است كه مصرف ماهي تن و نيز انواع كنسرو ماهي را به 340 گرم (معادل دو وعده) در هفته محدود كنيد. در ضمن مراقب نظافت آشپزخانه‌تان باشيد. همه موارد بالا مي‌توانند منبع باكتري بوده و به فرزند متولد نشده شما آسيب برسانند.
وزن‌گيري مناسب مادر به معناي رشد صحيح کودک و سلامت زنان در دوران بارداري است که در مورد هر شخصي متناسب با ويژگي‌هاي جسمي و سبک زندگي او پيش از بارداري متفاوت است. در مطالب اين بخش به تأثير وزن‌گيري مناسب دوران بارداري در سلامت مادر و جنين پرداخته شده است. همچنين مقالاتي در رابطه با تأثير کمبود وزن و عوارض اضافه وزن وجود دارد که در شناخت کامل شما از وزن متناسب خود در دوران بارداري مفيد خواهد بود.

آزمايش‌هاي معمول بارداري

برخي از آزمايش‌هايي که در دوران بارداري انجام مي‌شود به شرح زير است:
 

  • شمارش کامل سلول‌هاي خوني يا CBC براي بررسي سطح هموگلوبين، کم‌خوني و همچنين عفونت‌هاي احتمالي
  • گروه خوني
  • عامل Rh
  • قند خون
  • HBsAg براي بررسي آنتي‌ژن‌هاي هپاتيت B
  • تعيين سطح TSH براي بررسي عملکرد تيروئيد